דילוג לתוכן הראשי

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין נשא לחולה קורונה - ומה יש בישראל?

 
בהלת הקורונה עשתה לה כנפיים גם בחרושת השמועות אודות חולים לכאורה המסתובבים ברחבי הארץ, ועלולים להדביק אחרים. אלא שהאמת, נכון לעכשיו, רחוקה לגמרי, בעיקר בשל הבלבול הקיים בציבור, ואפילו בעולם התקשורת – בין מחלה לבין נשאות.
  
 
נרגיע תחילה: נכון להיום (ג') אין חולי קורונה בישראל. היחידים שאובחנו במעבדת הנגיפים בתל השומר הם שני נוסעים מאוניית "דיימונד פרינסס" מיפן, שנמצאו חיוביים לנגיף, כלומר הם נשאים. השניים במצב טוב מאוד, שוהים בבידוד, ואינם סובלים מתסמינים כלשהם. 
  YNET© YNETYNET
 מה שמוביל להסבר הנדרש באשר להבדל המשמעותי בין נשאות למחלה. נשא קורונה (או כל וירוס אחר) הוא אדם שעל גופו נמצאה עדות להימצאות הנגיף. אולם בניגוד לחולה, אצל הנשא, הווירוס לא הצליח לחדור לרקמות הגוף, להשתמש במטען התורשתי של התאים, להשתכפל ולהרוס את תאי הגוף תוך שהוא גורם לסערה במערכת החיסון ולתהליכים דלקתיים מסיביים.  מכאן יוצא, שהנשא הוא למעשה אדם בריא, שאינו סובל מתסמינים כלשהם, והוא נושא על גופו כאמור את הפולש הזר, הוא הנגיף. אדם כזה אינו דורש טיפול, אך הוא נדרש להיות בבידוד, כדי שלא ידביק אחרים. נשא קורונה חייב להימצא גם בהשגחה רפואית, כדי לוודא שאינו הופך לחולה, וגם כדי לוודא לאחר תקופת הדגירה הנדרשת, שאינו נושא עוד את הווירוס בגופו. הבדיקה מתבצעת באמצעות שלוש דגימות מהאף הנשלחות למעבדה, בשלושה ימים עוקבים.   
צילום: shutterstock© צילום: shutterstockצילום: shutterstock
 בניגוד לנשא, חולה, הוא אדם שהיה נשא, אך הנגיף הצליח לחדור אל גופו, ולגרום למחלה. התסמינים האופייניים למחלת הקורונה כוללים חום, כאבי גרון, שיעול, קוצר נשימה, ולעיתים נדירות גם קריסת מערכות ומוות. בישראל כאמור, עד כה, לא דווח על חולי קורונה.    
עד כה דווח על80,154 מקרי הדבקה (נשאות), מהם 2,701 מקרי תמותה, רובם הגדול בסין. עם זאת, חלה עלייה משמעותית במספר המחלימים: עד כה החלימו מהמחלה 27,691 איש. רובם המכריע של החולים בגילאים מבוגרים, וסובלים ממחלות רקע. אין כמעט דיווח על מקרי תחלואה בילדים מתחת לגיל 9.