אחוז ההצבעה בחירות 2020



משדר בחירות 2020



לפי הנתונים 47% מכלל הבוחרים, שהם 3,033,521 ישראליות וישראלים, הצביעו עד השעה 16:00. בבחירות בספטמבר האחרון הצביעו עד לשעה זו 44.3% מבעלי זכות הבחירה, ובבחירות באפריל 2019 עמד שיעור ההצבעה עד לשעה זו על 42.8%.
עד כה לא נרשמו אירועים חריגים בקלפיות, אך במוקדים שהוקמו במיוחד למבודדי הקורונה נרשמו עומסים שמשתחררים עם הזמן.

עד לשעה 16:30 הגיעו 3,262 בוחרים לממש את זכותם להצביע בקלפיות הייעודיות למבודדים. בינתיים נפתחו שתי קלפיות נוספות בתל אביב (רחוב יגאל אלון 60) ובכפר סבא (אצטדיון לויטה) לשוהים בבידוד הביתי, ושעות ההצבעה הורחבו עד 19:00.


אינפו גרפיקה אחוזי הצבעה אחוזים לפי שנים בחירות 2020 מרץ הצבעות לפי שעה ()

און ודר מנירים עוטף עזה (צילום: בראל אפרים)
מצביע צעיר בקיבוץ נירים בעוטף עזה(צילום: בראל אפרים)

בחירות 2020 מצביעים קלפי ירושלים (צילום: EPA)
מטיל את המעטפה בקלפי בירושלים(צילום: EPA)


משתעשעים בתל אביב(צילום: MCT)

בחירות 2020 מצביעים קלפי שגב שלום בדואים בדואי (צילום: AFP)
הצבעה ביישוב הבדואי שגב שלום בנגב(צילום: AFP)

בחירות 2020 מצביעים קלפי ביתר עילית חרדים חרדי (צילום: רויטרס)
בוחרים בביתר עילית(צילום: רויטרס)


חוויה משפחתית בבני ברק(צילום: AFP)

בחירות 2020 מצביעים קלפי תל אביב (צילום: AFP)
חינוך לדמוקרטיה בתל אביב(צילום: AFP)

בחירות 2020 מצביעים קלפי טמרה ערבים ערבי (צילום: AFP)
מצביעה בטמרה(צילום: AFP)


נהנים בפתח תקווה

בקלפיות החרדיות בירושלים מתייחסים הבוחרים להצבעה כמצווה דתית של ממש הרבה יותר מאשר חובה אזרחית. הרב יהודה לוינגר, תושב שכונת הר נוף, קיים את הכלל "זריזים מקדימים למצוות" והתייצב בקלפי המקומית זמן קצר לאחר שנפתחה. "התפללתי שחרית והגעתי לכאן מיד, עוד לפני ארוחת הבוקר", אמר ל-ynet, "עשיתי את מה שרבותינו אמרו לנו. זה דבר גדול מאוד וחשוב מאוד".

לוינגר מימש את זכותו בקלפי הנחשבת למעוז ש"ס, אך הצביע דווקא למפלגת האחות האשכנזית יהדות התורה, שנציגיה "עושים מה שהשם רוצה שנעשה". הוא אמר כי בכל מקרה היה בוחר כך, כמצוות רבו, ועל אחת כמה וכמה נוכח ה"רדיפה", כאשר "יש תחושה מאוד קשה ששונאי הדת מרימים ראש ואווירה של אנטישמיות".

"אני מקיים מצווה" 

האזרח יהודה מסביר כי מצביע "רגיל" יכול לסיים את יום הבחירות בתחושת תסכול או החמצה, אך מי שעושה זאת "לשם שמים" מבין כי "כל קול קובע". לדבריו, "בכל פעולה כזו שאני עושה אני מקיים מצווה - גם אם זה לא השפיע מבחינה פוליטית". והאם צריך לציית גם לרב שיקרא להצביע לליברמן או ללפיד? "כל אחד מה שהרב שלו אומר לו", הדגיש, "כל אחד שייקח את הרב שלו".

הרב שמואל פנחסי הצביע בקלפי ברחוב הקבלן, המזוהה עם הרב עובדיה יוסף, ושבו מתגורר כיום יו"ר ש"ס אריה דרעי. "יש סכנות רוחניות גדולות", אמר לאחר שמילא את חובתו הדתית-אזרחית, "בזכות התורה חזרנו לאדמת הקודש אחרי אלפיים שנות גלות. תפקידנו וחובתנו לקדש שם שמים ולחזק את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל".

מצביעים בבידוד בקלפי ייעודית בירושלים ובתל אביב    (צילום: גיל יוחנן )
להב מאיר, תושב שכונת רמת אביב בתל אביב, אמר בצאתו מהקלפי כי "זה מרגיש בפעם השלישית רע מאוד, זה מאוד קשה. אחד הדברים שהכי נוגעים בי זה שיש קרע בעם. העם משוסע, מפולג, עייף מכל המערכות בחירות האלה והשקרים. בתי חולים שאי אפשר לתפעל, החינוך יורד, גרעון של 50 מיליארד. מי ישלם את זה, הנכדים שלנו? צריך לעשות שינוי. יש הבדל בין הפעם הראשונה לפעם השלישית כי האגרסיביות ושקרים שמופצים לחלל זה הכי גרוע, להוציא דיבה על אנשים. שכל אחד יצביע על פי צו מצפונו".

ימית ניניו הגיעה לקלפי עם שלושת ילדיה, בני 9, 7 ושנתיים. "זה כבר הפך להיות שגרתי. אני באה בעיקר בשביל הילדים. הם מתעניינים בפוליטיקה וקיבלתי הנחיות מדויקות למי להצביע", סיפרה.

"זה פשוט בזבוז כסף, זה פשע ואני מרגישה שותפה לו", אמרה כוכבית מור מרמת אביב. "בכבוד לא הייתי משתתפת בחגיגה הזאת. אנשים חולים, אנשים אוספים כסף לחולים ולנכים, ומערכת הבחירות הזאת עולה מיליארדים. נראה שיש פה בזבוז כסף לשווא, במקום שיגיע לאן שצריך", אמרה. "אין שום הבדל בין הפעם הראשונה לשלישית, כולם מלכלכים על כולם ואנחנו משלמים על זה. אנשים צריכים פשוט להתעורר. זה כסף שיכול ללכת לזוגות צעירים ולמי שבאמת זקוק לו".


בחירות 2020 מצביעים מספרים אינפו אינפוגרפיקה ()

אל הקלפי של קיבוץ רשפים הגיע איתי אורן שהעיד על עצמו כעייף מאוד מכל הבחירות. "צריך לסיים עם זה. יש מיאוס גדול מכל התהליך, מכל הסגנון והצורה שהיו פה, מכל ההקלטות והאיומים וההפחדות", אמר. "בואו נתחיל לנהל את המדינה הזאת, בואו נמשיך לחיות, נחזור להיות חברים אחד של השני. די, נגמר, נמאס".